19 april 2014

- Det hälsosamma ägget -

Då jag nu håller mig till glutenfri mat har det blivit flera morgonmål med ägg. 
Har alltid gillat ägg och efter att ha läst hur enormt hälsosamma de är, äter jag även i fortsättningen också dem.

Fat och äggkopp från Greengate

1. Ägg är rena rama vitaminpillret. Förutom mättande proteiner innehåller det alla viktiga aminosyror kroppen behöver. Som grädde på moset får man även i sig alla vitaminer utom vitamin C.
2. Ett normalstort ägg ger mer än en tredjedel av dagsbehovet av selen, Vitamin E och B 12. De flesta vitaminer och antioxidanter finns i gulan.
3. Ett ägg är nästan en komplett måltid serverad i en naturlig, miljövänlig förpackning som går att återvinna i komposten.
4. Ägget är en antioxidantrik hälsobomb. I myllret av nyttiga ämnen märks bland andra antioxidanterna E-vitamin, selen, lutein och ß-karoten. Samtliga hjälper kroppen att bekämpa de fria syreradikaler som hela tiden angriper våra celler.
5. Den som har ägg i kylen är aldrig rådlös. Man kan alltid laga en omelett, frittata, pannkaka, äggröra eller vispa ihop något fluffigt till kaffet.

Visste ni allt detta om ägget ?

.
Kaffemugg från Perfect Home

Igen är det en härlig påskdag på kommande. 
Termometern visar redan 11 grader och jag tror jag skall gå ut i solstolen en stund med mitt kaffe.
Solen skiner och man bara längtar ut - lite jobb på gården blir det senare idag.
Har lite planer på att göra ett litet örtväxthus av ett gammalt fönster, få se hur jag fixar det !


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du besökte Hemma hos Ingeborg. Hoppas du gillade min blogg. Jag blir glad om du lämnar en liten hälsning så jag vet att du kikat in.
Välkommen tillbaka!