23 april 2009

Fina Ikealampor men en usel morgon ;(

God morgon på er!
Hoppas att ni har haft en god morgon - det har nämligen inte jag. Flera orsaker. Första är att min man går omkring och är sur på mej för en liten grejs skull. Han är sån som håller "mykkäkoulu" = tignings-skola ( alltså han tiger som muren/är tyst och pratar inte med mej...) om jag gjort något som han inte godkänner.. Mera berättar jag inte , men det gör att oxå jag är på dåligt humör.
Sen är det där med pengar ju..... alltid tar de slut för tidigt och det känns ibland så asigt. Mycket utgifter men inga pengar före slutet av månaden..
Men det värsta hände nog igår när jag skulle åka med Max till tandläkaren. Jag backade ut bilen från gården. Vi har automatväxel på bilen. Märkte att jag drog spaken lite över R (reverse) och satte den tillbaks på R. Då började en orange pil blinka som bara den. Kollade i manualen vad det betydde, och det var om växeln är på W,L eller i Winter-position. Men det var den alltså inte. Sen mitt i allt började en annan lampa lysa. en som betydde (efter mycket studerande i manualen) att det var något fel i motorns elfunktioner !!!!! Blev helt ifrån mej. Just nu, då vi inte har ett öre för mycket.
Nå, tänkte att det må bära eller brista, men jag körde ännu på kvällen för att hämta Jenny från stallet. I morse bad jag till gudarna att ingenting skulle blinka ! Det gjorde det inte , men den samma lampan (motorlampan) som brann i går, lyste ännu. Inte den orange pilen, som tur!
När jag kom til jobbet ringde jag till bilfirman som servar Volvon. Men tji fick jag. De har så mycket byten till sommardäck att de inte hade en enda tid. Först om 2 veckor, Jaha....
Ringde till en annan liten firma här i staden och fågade om de kunde kolla vad det är för fel på motorn , och om jag kan köra med den ett tag till (tills det finns tid för reparation) . Men även de hade helt fullt. Så jag ringde till Bilia i grannstaden och de hade inte heller tider förrän efter vappen. Men där fanns en snäll man som sa att om jag tex. på måndagen kunde komma dit och lämna den där hela dagen, så kunde de under dagens lopp kolla felet. Så det får väl bli så. Ringde till min mamma och undrade om hon kunde komma med sin bil dit och köra mej till jobbet sen. Men ...hon skulle förstås just den dagen åka på morgonen till Tallinn. Men jag har i alla fall möjlighet att låna hennes bil... Suck. Hela weekenden går väl åt till att planera hur vi skall få det arma bilskrället dit.
Nå.
för att övergå till annat - lite trevligare.



Ropade in på en nätauktion dessa två Ikea-lampor. Båda två för 6e. Inte mycket. De är verkligen snygga. Tycker att de påminner om Ikeas Barometer-lampor. Kan det vara en Barometer-modell? Är det någon som känner igen dem? Har själv aldrig sett dem på Ikea så de är säkert en äldre modell. Men roligt skulle det vara ifall det var sådana , eftersom jag kommer att skaffa en metallfärgad Barometer så fort plånboken säger JA till sånt!!

Skönt att det är redan torsdag. På veckoslutet skall Max till Tammerfors på innebandy-turnering. Jag skall få mina naglar fixade ( jo- jag slösar på sånt ;) ). PÅ söndagen blir det guddotterns försenade födelsedagskalas. Roligt!

Hoppas denhär dagen blir något bättre än den börjat, skönt att jag fick avreagera mej. Synd bara att ni måste läsa det.

Kramar till er alla,






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du besökte Hemma hos Ingeborg. Hoppas du gillade min blogg. Jag blir glad om du lämnar en liten hälsning så jag vet att du kikat in.
Välkommen tillbaka!