9 juli 2013

Användbart

Ur Wikipedia:
[Jute är flera arter av släktet Corchorus, subtropiska växter som odlas framförallt i Indien, Bangladesh, Kina, Myanmar, Nepal och Thailand. Släktet tillhör familjen Malvaceae, malvaväxter. Av juteväxtens stjälkar tillverkas ett tyg (också kallat för jute). Fibern är grov och sträv och används mest till framställning av säckväv. Ett annat stort användningsområde för jutefibern är billiga emballagevävnader. Fibrerna är korta och svåra att spinna. Man blandar i mycket spinnolja vid framställningen för att det ska gå lättare och det är därför juteväv ofta luktar konstigt. På 1960- och 1970-talet var juteväv populärt som tapeter]
 


Förutom paketband, är jutesnöre det jag alltid har hemma. Det är ett användbart snöre som jag nästan dagligen behöver. Ofta binder jag blommor och buskar med det eftersom det är så slitstarkt men  använder  det även då jag pysslar här hemma. Jutetråden passar fint till flätning, virkning, som paketband och ofta , speciellt jultid, använder jag jutetråden till dekorering av både krukor och ljusstakar. Jutesnöret kan man även använda till att binda köttet som skall stekas. Nuförtiden går det åt så mycket tråd hos mig , så jag brukar alltid köpa en eller två rullat då jag ser dem i någon affär.


" Det finns ingen gynnsam vind för den
som inte vet vart han skall fara "

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du besökte Hemma hos Ingeborg. Hoppas du gillade min blogg. Jag blir glad om du lämnar en liten hälsning så jag vet att du kikat in.
Välkommen tillbaka!