24 september 2009

Hjälp önskas av er, visa bloggvänner ..

Skaffade på våren en underbart vacker Hortensia i kruka. Den har varit ute under sommaren och nu sedan varit inne och förgyllt min vardag..

Nu när den inte blommar och endel av bladen blivit torra och fallit av, undrar jag, om det är nån av er som vet eller har erfarenhet, av övervintrande Hortensior ?
Kan man få den att blomma nästa vår/sommar? Skall den klippas ner? Förvaring?
Berätta gärna hur ni gjort. Denna blomma hör ju inte till de allra billigaste och skulle gärna, om möjligt se den blomma lika underbart åter igen... eller är det bara att kasta bort...

Tack tack för allt eventuell information.

2 kommentarer:

  1. Hej roligt att du ville vara med på in utlottning ..Jag kollade upp lite på nätet om din blomma

    Så sköter du din hortensia:

    •Placera den ljust men inte i direkt sol. Fungerar också i ett ljust norrfönster och gärna svalt, runt 15 grader.
    •Vattna den regelbundet med mjukt kalkfattigt vatten, regnvatten är bra.
    •Växten tål inte att torka ut.
    •Gödsla med kalkfri krukväxtnäring en gång i veckan under hela blomningen.
    •Ska vinterförvars i svalare temperatur runt +5 grader för att kunna ta ny fart till våren alternativet är att plantera ut hortensian efter blomningen.
    •Planteras den ut bör man klippa ner den efter blomning och täcka den under vintern.

    Titta gärna på www.odla.nu

    en jättebra sida för de som älskar blommor

    Kram Ewa

    SvaraRadera
  2. Hejsan svejsan
    kikar bara in för att önska en trevlig helg
    Kram Sari

    SvaraRadera

Tack för att du besökte Hemma hos Ingeborg. Hoppas du gillade min blogg. Jag blir glad om du lämnar en liten hälsning så jag vet att du kikat in.
Välkommen tillbaka!