8 september 2009

Zuccini från egen trädgård

Hejsan!
Under helgen tog jag in zuccini som vi odlat på gården. Det var första gången som jag vågade försöka på något sånt men det blev faktiskt zuccini av det. Skoj!
Igår gjorde jag sedan mat av den. Ett jättegott recept som jag vill dela med mej av. Jag vet att de som odlar zuccini brukar få en enorm skörd och därför gissar jag att det kan vara kul med lite ideér vad man kan göra av dem.
Här kommer det:

ZUCCINI I UGN

Det här behövs:

1-2 zuccini (beroende på storleken, så att de täcker bottnet på ugnsformen)
400 g malet kött
Stark tomatsås ( kan lämnas bort )
3-4 vitlöksklyftor
till vitsåsen smör, mjöl och mjölk
kryddor: salt, vitpeppar, basilika
ca 2 dl riven ost.

1. Sätt ugen på 200 grader
2. Skala zuccini och gröp ur fröna i mitten.
3. Sätt vatten och koka och lägg i zuccinibitarna. Låt dem koka en stund tills de är ganske mjuka.
4. Stek malet kött och krydda med salt, peppar, basilika och lite stark tomatsås. Pressagärna i 3-4 vitlökar.
5. Gör vitsås ( smör, vetemjöl och mjölk)
6. Sätt zuccinin i en smord ungsform och häll det stekta köttet över.
7. Häll vitsåsen över köttet och strö över mycket riven ost.
8. Låt vara i ugnen ca 15-20 minuter eller tills osten smultit och fått en fin färg.

Kan tex . serveras med kokta grönsaker och Basmatiris.

Har ätit denna rätt flera gånger men inte av egen skörd. Till och med våra kinkiga barn älskar det.


Bon apetit !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du besökte Hemma hos Ingeborg. Hoppas du gillade min blogg. Jag blir glad om du lämnar en liten hälsning så jag vet att du kikat in.
Välkommen tillbaka!