8 december 2013

DEN LILLA TRUMSLAGARPOJKEN - LUCKA 6, 7 OCH 8


Ligger lite efter i julkalendern... 
Här har vi firat Finlands självständighetsdag med pompa och ståt. Lite annorlunda fest i år men jag gillade denna version med konsert i stället för bal på presidentens slott . På självständighetsdagen ordnas i min hemförsamling en julbasar och den brukar vi alla år besöka. Detta år var inget undantag. På loppisbordet hittade jag denna härliga trumslagarpojke som nu står så fint på bordet bland ljus och glaskupor. Är så glad över detta fina fynd. Blir ett fint minne från just detta års självständighetsdag.


Itsenäisyyspäivä vietettiin kotona perhen kesken. Erilaiset juhlat tänä vuonna, tykkäsin kovasti Tampereen konsertista vaikka välillä olikin hieman synkkät. Hieno vaihtoehto presedenttilinnan juhliin. Aamulla olimme oman seurakunnan joulumyyjäisissä jossa aina käydään. Kirppispöydällä satuin näkemään tämän ihanan rumpalipojan joka nyt seisoo olohuoneessa kymttilöiden ja lasikupujen ympäröimänä. Tykkään kovasti siitä! Hän onkin kiva muisto juuri tämän vuoden itsenäisyyspäivästä.

Sedan följer tio saker jag gillar:

1. Lösgodis - är en riktig gottegris
2. Vit inredning - med inslag av svart, grått och brunt
3. Tända ljus i massor - är storförbrukare året runt
4. Att semestra på Åland - havet, lugnet och solen
5. Att ströva i skogen - plockar mossa, kottar o dyl. Älskar att plocka svamp
men äteri inte utan ger bort...
6. Att blogga själv och att läsa andras bloggar - man kan lungt säga att 
bloggen är mitt fjärde barn
7. Melodifestivalen - jag och barnen missar aldrig en och bunkrar oss ofta
framför tv:n med godis och läsk. Seden lyssnar vi på sångerna flera år framåt...
8. Ernst i teven; både sommar och jul - älskar hans inredningstil, hur han använder material
från naturen och hur han ser på livet...
9. Pyssel av allt slag - pysslar både på jobbet och här hemma
10. Loppisar -älskar att gå på loppisar. Fastnar alltid för
sådant som ingen annan ens tittar åt... (vilket ju är bra)


Tio saker jag inte gillar:

1. Ormar - hatar deras sätt att röra sig, skriker högt om jag ser en , vare sig ute i skogen,
på bild eller television. Samma gäller även plastormar..
2. Mögelost, sill, musslor - har inte smakat på det och kommer inte heller att
göra det
3. Stöddiga människor - mänskor som tror sig vara något extra
4. Tråkiga människor - vill ha glada, humoristiska och trevliga människor runt mig
5. Ett stökigt hushåll - ogillar saker som ligger omkringspridda och som ingen ids plocka
upp- ingen annan än jag...
6. Att motionera - gillar att gå på promenad när det känns så men att röra på sig för att få
motion är inte min grej..
7. Att laga mat - är usel att laga mat och inte särskilt intresserad av mat
8. Jazz och blues - gillar helt annan musik
9. Svart-vita gamla filmer - svänger direkt kanal på teven om jag ser att det är svart vitt, 
fastän det kanske är en helt bra film som snurrar...
10. Höst och vår - är en sommar och vintermänska och njuter varken av våren eller hösten.
Kan tom känna mig deprimerad under dessa årstider ..

Nåja, kalendern är härmed uppdaterad . 
Önskar er alla en härlig söndag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du besökte Hemma hos Ingeborg. Hoppas du gillade min blogg. Jag blir glad om du lämnar en liten hälsning så jag vet att du kikat in.
Välkommen tillbaka!