16 juli 2009

Åland - hantverkarnas paradis

Hejsan!

Som ni vet är mitt hjärta fyllt av Åland och allt som har med Åland att göra. Allt som har med den tidlösa stämningen, lugnet och det stresslösa över ön, glada och vänliga människor och gränslös njutning av solen.


Bilderna tagna från Ålands officiella hemsida http://www.visitaland.ax/

Havet som alltid finns nära en, vågornas kluckande, båtar som kommar och går, picknic på stranden tillsammans med familjen.

Trots att vi varit jättemånga gånger där, så hittar vi alltid nya ställen ditt vi åker. Det finns små museér, gårdar med djur att se på, Viltsafari (som vi ju nog sett hundra gånger minst..).


På ön verkar massor av fina hantverkare. De sysslar med keramik, trä, metall osv. Ett av ställena där de har sina workshops är bl a Sjökvarteret som finns vid stranden av Slemmern.


Av Judy Kuitunen


Guldviva smycke av Maria Karlström



Sedan finns det Lugnet-keramik och SALT - Ålands konsthantverk, där flera olika keramiker samlar sina unika arbeten:

Jaa, det här var ju bara en bråkdel av vad mitt älskade Åland har att bjuda er som tycker om hantverk i sin finaste form. Ifall ni börjar längta, är det ju bara att ta sig dit.


I morgon skall jag berätta vad jag gjorde i går kväll. Något väldigt spännade och nostalgiskt. Jag skall försöka fotografera en del av grejjerna som har med stället där jag var, att göra . Det bara kliar i fingarana att få börja. Ni kan inte ens ana ....


Kram,




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du besökte Hemma hos Ingeborg. Hoppas du gillade min blogg. Jag blir glad om du lämnar en liten hälsning så jag vet att du kikat in.
Välkommen tillbaka!