15 september 2011

O som i "hOme sweet hOme"

Fick för mej att göra lite pyssel för ett tag sen. Hade sett i en bok att man kunde göra fina stora bokstäver och siffror av styrox. När sonen köpte sin tv, blev även jag glad, för i paketet låg ju en mängd stora fina styrox-bitar. Skar ut bokstaven, satt lim på och limmade silkespapper runt . Efter att det torkat limmade jag texten "Home sweet Home" på och målade över allt med vitt. När färgen hade torkat lite tog jag en tandpetare/tändsticka och gjorde den svarta texten synlig igen (krafsade alltså bort färgen från texten). Tror det skulle ha blivit ännu finare med en tjock skiva styrox men är helt nöjd med denna.

Klicka på bilden såser du slutresultatet bättre - Klikkaa kuvaa niin näet paremmin lopputuloksen

Luin yhdestä kirjasta miten styroksipalasta voi tehdä isoja kirjaimia sisutstukseen. Kun poikani osti telkkarin, minäkin ilostuin sillä mukanahan tuli isoja styroxpaloja... Leikkasin kirjaimen, liimasin päälle silkkipaperia ja samalla liimasin tekstin päälle. Kun se oli kuivunut maalasin kaikki valkoiseksi ja odotin hetken että väri kuivuisi vähäsen. Otin hammastikun/tulitikun ja raaaputin värin pois tekstistä että tulisis paremmin esille. Luulen että olisi ollut vielä hienompi paksummalla palalla mutta olen tyytyväinen tähänkin.


6 kommentarer:

  1. Det var ju fiffigt att återanvända styroxen och riktigt fint blev det också! Tack för tipset :)
    Ha en fin fortsättning på veckan!
    kram Tini

    SvaraRadera
  2. Snyggt och fiffigt!
    Vilket rogivande sovrum i förra inlägget. Mycket vackert.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Det blev ju fint! Säger jag som gillar återanvändning!

    SvaraRadera
  4. Fiffigt att använda styroxen!
    Det måste man minnas!!

    Roligt att du ville vara med i min utlottning,
    Tänk vad roligt de egentligen skulle vara med en kopp kaffe :)

    Ha det bra, var det inte så att du hade ledig dag imorgon...

    Monica

    SvaraRadera
  5. Trevlig idé med styroxen.
    -babo-

    SvaraRadera
  6. mycket fiffigt! Blev jättefint. Kram Johanna

    SvaraRadera

Tack för att du besökte Hemma hos Ingeborg. Hoppas du gillade min blogg. Jag blir glad om du lämnar en liten hälsning så jag vet att du kikat in.
Välkommen tillbaka!