12 september 2011

Korgen full av mossa

Igår var jag och mannen ute i skogen och strövade. Jag skulle ha kransmaterial och han kikade efter svampar. Älskar att gå omkring i skogen och det gör han likaså (nästa gång skall vi ta med lite kaffe för kaffepausen). Hade hela korgen full och svampkorgen likaså. Det fanns massor men trattkantareller i skogen den här gången.


Märkte när jag kom hem att jag inte alls hittat rönnbär och det var det jag ville ha. Undrar varför de inte syntes till...? Gjorde kransar till gården och in. Älskar lingonris så det blev flera med den inrediensen.


Tänk vad enkelt det är att göra kransar. Allt man hittar i skogen är tacksamt material: lingonris, nypon, mossa av olika slag, små kottar, ljung, den lilla söta "ormbunken" (som inte heter så- är det nån som vet vad den heter på riktigt? Hittade den inte i Floran i färg), ja allt tänkbart. Plockade ävan annat som jag visar er senare.


Kävimme taas metsässä, mieheni ja minä ja saalis oli erinomainen. Hän poimi suppilovahveroita ja minä kranssimateriaalia . Huomasin että en löytänyt yhtään pihlajanmarjoja! Kumma juttu, niitä olisin tarvinnut mutta saanpa mennä hakumatkalle myöhemmin uudestaan. On se niin kivaa kun ei tarvitse muuta kun mennä metsään niin kranssimatskut ovat valmiina. Olen mm käyttänyt puolukkaa, sammalta, pikkukäpyjä, ruusunmarjoja ym ym. Löysin muutakin mutta ne näytän sitten myöhemmin teille.


Ni hinner ännu delta i utlottningen som håller på tom 18/9.
Vielä ehtii olla mukana arvonnassa joka päättyy 18/9.

Utlottning/Arvonta

(klick)


8 kommentarer:

  1. Kauniita kransseja olet metsän antimista väsäillyt ! Mullakin tänää suunnitelmissa alotella, meillä vaan ei voi laittaa mitään marjkoristeita, kun varis häiriköt vievät kaiken minkä saavat, viime viikolla hävisivät pienet vaaleenpunaset kylpyankat pienestä vesiaiheesta pihalla! Minkähän puun oksalla istuvat ;D
    Mukavaa maanantaita sinulle ♥

    SvaraRadera
  2. Jag älskar ju också att trava runt i skogen, det är så mysigt och jag hittar också alltid en massa att ta med hem! Du har haft korgen full, ser jag! Och fina saker har du gjort. Är den lilla ormbunken kanske stensöta?
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Så fina kransar du gjort! Måste nog ta mej ut i skogen jag också och plocka hem lite höstpynt.
    Kram Mia

    SvaraRadera
  4. Vackra kransar du gjort :)
    Ha en god fortsättning på veckan!
    kram Tini

    SvaraRadera
  5. Fina kransar!! Stensöta är det.

    SvaraRadera
  6. Ljuvliga blev dina kransar.. Tänk att det finns så mycket vacker in på knuten..
    Du inspirerar meja att fixa kransar !
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  7. Bravo!
    Undrar när jag ska få inspirationen att göra några kransar...?
    Dina är verkligen jättefina :)

    SvaraRadera
  8. Fina kransar! Tänk om jag också skulle hitta ut i skogen..
    Jo, vi tvättade nog bara vår trappa innan vi målade den med grundfärg, och sen vanlig färg. Det är nu nästan fyra år sen och den har bara slitits lite vid kanterna. Men annars hållit bra.

    SvaraRadera

Tack för att du besökte Hemma hos Ingeborg. Hoppas du gillade min blogg. Jag blir glad om du lämnar en liten hälsning så jag vet att du kikat in.
Välkommen tillbaka!