27 februari 2012

Stockholm in stormy weather

Så tillbaka till vardagen igen. Skola och jobb som kallar.
Dottern åkte iväg till sin skola redan igår kväll med kvällsbussen och de två andra masade sej till sina respektive skolor i morse.
Den yngre ännu med "svaj i kroppen"  ;)


Av goda vänner hade jag hört att det i Stockholm inte fanns snö på marken och att där var vårigt redan. Även väderleksrapporten visade bara sol och sol och + 6 - +10 grader hela helgen.
Tror ni det var så?


Ja, snö fanns det inte. Inte så långt ögat kunde nå.
Sol då? Nej, inte så långt ögat kunde nå...
Det var  hård blåst, duggregn och t o m  lite snö.
(tur att man inte stötte på bekanta, mitt hår såg nämligen alldeles gräsligt ut av regn och  grymma vindpustar )


Vi promenerade omkring i gamla stan och kikade in i alla fina små butiker.
Gjorde även en sväng till Gallerian och till Mc Donald´s.
Vi stannade för att handla lite kokosbollar och dammsugare
(ni vet, sådana med marsipan)


Givetvis besökte vi Lagerhaus (klicka).
Där gick vi länge omkring, där finns ju så mycket kul att titta på.
Vi petade på allt och satte lite grann i korgen oxå, bl a denna fiffiga "mat"..

Chokladplatta, bestående av frukost, lunch och middag.
Mannen och jag tyckte oss vara värda denna lakrits, hallonfylld god mjuk lakrits,
som nästan smalt i munnen... mums!
Den delade vi på så fort vi kom tillbaks till båten..


Hemresan blev inte heller riktigt som vi tänkt oss då det .
Allt började rätt så bra, vi åt god middag och spetsade oss på lördagskvällen hyttprogram, dvs. Putous-finalen och givetvis Melodifestivalen på teve (vi hade tv på hytten).  Mitt i melodifestivalen började det gunga så förskräckligt att vi helt enkelt inte kunde vara i hytten. Barnen blev rädda då det nu gungade riktigt ordentligt (har aldrig tidigare blivit sjösjuk och det var jag verkligen nu..),  minstingen började gråta och de övriga var helt bleka och var illamående. Vi var tvungna att avbryta kvällsmyset och störta ut från hytten (nyduschade-kan tilläggas)  och söka oss till ett ställe där man satt åt rätt håll och kunde "följa med" vågornas rörelse... Det hela var verkligen otäckt.
Det visade sej, efter att jag pratat med en purser, att stället där vår hytt var, i fören, var en av de ställena där det känns mest vid hård vind... Efter några timmar, då vi äntligen kom till Mariehamn, lugnade det sej lite,  precis en så lång stund att barnen somnade.  Tyvärr varade lugnet sej inte länge då det snart igen började blåsa rejält . Den här gången blåste det rakt framifrån, så vi som var i fören "dök i" och "steg upp" ur vågorna . Det var inte trevligt men barnen var så trötta att de emellan vaknade men somnade på nytt igen
( allt medan JAG låg vaken och hann tänka många tankar...).
Huh huh. Det svajade rejält i skallen hela gårdagen kan jag berätta er.

Nu skall jag koncentrera mej på lite jobb.
Ha en bra (usch det är först..) måndag

5 kommentarer:

  1. uj, stackars er! att vara sjösjuk är ä c k l i g t !

    SvaraRadera
  2. Nej att ligga på sverigebåten och det stormar är inget skoj.. Man är ju glad då man har fast mark under fötterna igen.. Men det var ju tur att dit resan var bra!
    Vackra foton från Stockholm visar du !
    Kraam
    Sanne

    SvaraRadera
  3. Alltid roligt att åka till Stockholm men gungande är inget roligt.. Usch..

    SvaraRadera
  4. Inte kul med sjösjuka men fint att se lite stockholmsbilder :D Kram

    SvaraRadera
  5. USCH och fy! Jag hatar när det gungar mycket och jag brukar bli sjösjuk!! tack gode gud tog vi flyget förra helgen! Det gick som smort... 35 min så var vi över viken!! :)

    SvaraRadera

Tack för att du besökte Hemma hos Ingeborg. Hoppas du gillade min blogg. Jag blir glad om du lämnar en liten hälsning så jag vet att du kikat in.
Välkommen tillbaka!