18 mars 2014

- Ett inlägg om hudbesvär -

Kom just hem från jobbet och hittade på köksbordet ett brev från Hudkliniken. 
Blir inte klok på dem. Har visserligen äntligen fått en diagnos men tyvärr tror jag inte riktigt på den. Blodproven visade att jag lider av en autoimmun sjukdom som heter Pemfigoid. Pemfigoid har oftast åldringar och  mer om den och bilder kan ni se här , på finska.. Brevet innehöll en ny tid till sjukhuset , inte alls det som jag pratade om med läkare då hon ringde mig ang provsvaren. Fattar inget. Och när man ringer dit och frågar, vet sköterskorna ingenting och läkaren är så busy att hon varken inte hinner ta emot samtal eller ringa tillbaka !! Suck..


Jag har alltså i så fall en verkligt lindrig form av denna. Har nämligen inga blåsor, mina utslag är som myggbett..Misstänker själv hudceliaki men mina blodprov visade att fallet inte är så...hur korrekta de nu sedan är?!?? Har denna vecka varit utan gluten och tänker nu på egen hand se om mina problem försvinner / blir bättre. Då läkaren berättade vilken diagnosen var kom hon även med mindre trevliga "om" och det gjorde att jag totalt blev tom i huvudet och glömde fråga en massa tex. om man med samma provresultat kan tänkas ha nån annan sjukdom än den de diagnostiserade. Nå väl, får väl försöka ringa dit i morgon och tjata lite! Om någon av er har erfarenhet av hudceliaki är jag mycket intresserad av att höra ert sjukdomsförlopp, dvs. hur det började, symptom och eventuella provsvar.




Sorry att det blev ett litet annorlunda inredninginlägg idag.. 
Måste börja tråka ut er nu då familjen inte längre orkar höra på mig..;)
 
Nu skall jag få lite annat att tänka på, det utlovas nämligen
 Tupperware-party i bekantskapskretsen.

1 kommentar:

  1. Uff ja sykdom er noe skitt som aldri burde vært oppfunnet !!! Alle kjenner seg nok igjen i det du sier angående ringing av lege , håpløst det der . Håper at du får snakket skikkelig med legen , ja du må jo det ! Fin kveld og god klem til deg fra Sidsel.

    SvaraRadera

Tack för att du besökte Hemma hos Ingeborg. Hoppas du gillade min blogg. Jag blir glad om du lämnar en liten hälsning så jag vet att du kikat in.
Välkommen tillbaka!