3 mars 2014

- Kondenserad mjölk and we have a winner -

Inför mitt party igår , hade jag planerat att baka - för första gången, en Banoffeé-kaka. Hade köpt allt jag behövde hem redan tidigare och märkte på söndagsmorgonen att jag glömt den kondenserade mjölken. Eftersom det tar ca 3 timmar att koka kinuski av mjölken, visste jag att jag med håret på ända på morgonen var tvungen att åka på jakt efter den. Lättare sagt än gjort. Den enda butiken som var öppen den tiden på morgonen hade inte kondenserad mjölk och  kioskgubben tittade på mig som ett frågetecken när jag frågade ifall de hade sådan till försäljning. Nej inte där heller... Åkte runt hela morgonen till alla tänkbara bensinmackar och dyligt tills jag äntligen hittade en affär som var öppen och hade burken stående i hyllan.


 Satte genast burken i en kastrull och koka och efter tre timmars vattenkokande kan ni tänka er hur det såg ut hos oss. Man såg varken in eller ut pga imman som slog på fönstren, det droppade vatten längs köksskåpen och jag, eftermiddangens värdinna, stod med svetten drypande från pannan och skar banan- skivor och mosade Digestivekex.


Vilken fukt alltså. Men det var nog värt mödan för kakan var ju jätte god. Inte alls som man kanske kunde tänka sig - söt och "äcklig" utan hade en härlig konsistens och var inte alls för söt med tanke på ingredienserna som den innehöll; banan, kex, vispgrädde och kinuski.  Ni som inte testat på Banoffeé-kaka skall göra det.

Recept kommer här:
100 g smör
250 g Digestivekex
1 burk kondenserad mjölk
2 -3 bananer
citronsaft
2,5 dl vispgrädde
kakao och vaniljsocker

Koka den kondenserade mjölken 2½-3 timmar. Se till att hela burken är täckt med vatten. Slå/mixa kexen till smulor. Smält smöret och blanda med kexen och täck bottnet på formen. Sätt formen en stund i kylskåpet. Sätt den kallnade kinuskin på kexbottnet. Lägg på bananskivor med lite citronsaft så de inte blir bruna och fula. Fyll på med vispgrädde som är msksatt med vaniljsocker och till sist ännu ett lager med bananskivor. Strö över lite kakao till sist. Sedan en stund in i kylen igen.
M U M S



Vinnaren i utlottningen här på bloggen är dragen och herr Fortuna var denna 
ång den nyss fyllda 13-åringen. Vinnaren är..........


 Babo  

Grattis till dej!  
Hör av dej så skall vi se till att du får din favoritprodukt samt mycket mer från Fröken Rosengren.
Tack till er alla som var med och tack till fröken Rosengren som står för vinsten!


3 kommentarer:

  1. Tack Lotta för allt besvär du orkasde med, kakan blev Super god!

    H. Tiia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du tyckte den var god. Kiva att du kom, ses!

      Radera
  2. Grattis till vinnaren!
    Banoffee är vår favorit och igår gjorde jag oxå glass på kondenserad mjölk. Det blev supergott och det behövs ingen glassmaskin :)
    Jag sätter receptet på bloggen i något skede.
    Ha en fin kväll!
    kram Tini

    SvaraRadera

Tack för att du besökte Hemma hos Ingeborg. Hoppas du gillade min blogg. Jag blir glad om du lämnar en liten hälsning så jag vet att du kikat in.
Välkommen tillbaka!